Publikace a odborné texty

Plánovací smlouvy

Pomůcka Ministerstva pro místní rozvoj k aplikaci plánovacích smluv. Cílem je nabídnout informace o možném využívání plánovacích smluv v ČR. Pomůcka nemá ambici určit jediný možný způsob, jak nastavit pravidla pro spolupráci s investory, resp. jak přistoupit k jednotlivým plánovacím smlouvám. 

Materiál se vztahuje k úpravě nástroje plánovacích smluv zakotvené v novém stavebním zákoně č. 283/2021 Sb., stavební zákon, v znění pozdějších předpisů. Pomůcka má především vyjasnit:

kdy je vhodné/žádoucí uzavřít plánovací smlouvu a kdy naopak nikoli (zejména s ohledem na to, aby se institut plánovacích smluv využíval racionálně, při uvážení transakčních nákladů na jejich sjednávání oproti předpokládané výši plnění z plánovací smlouvy, dopadu na ceny nemovitostí a při uvážení specifik dané obce a jejích potřeb);

  • za jakým účelem mají být plánovací smlouvy uzavírány (určení adekvátních typů veřejné infrastruktury, popř. dalších veřejných investic, pro jejichž zajištění je legitimní požadovat ze strany obcí po stavebnících příspěvky);
  • příklad možných postupů pro stanovení výše příspěvku stavebníka (postup stanovení musí být transparentní a předvídatelný; uvedeny jsou příklady možných postupů, ovšem existuje i řada dalších možných výpočtů).

Pomůcka řeší zejména následující oblasti:

  • Legislativní úprava plánovacích smluv
  • Charakter a obsah plánovacích smluv
  • Vztah plánovacích smluv a povolovacích řízení
  • Povinnost zveřejnění plánovacích smluv
  • Typologie plánovacích smluv
  • Obecná východiska pro uzavírání plánovacích smluv
  • Závazky obce
  • Závazky stavebníka a okruhy možných plnění stavebníka užívaných v praxi
  • Příklady metod výpočtu výše plnění z plánovacích smluv

Při přípravě této pomůcky ministerstvo využilo podkladový materiál zpracovaný odborným týmem pod vedením Ing. arch. Veroniky Šindlerové, Ph.D., a zohlednilo připomínky obdržené v rámci zveřejnění konceptu materiálu a následné připomínky k pracovní verzi pomůcky.

Dokumenty


Sídelní struktura České republiky

Ministerstvo pro místní rozvoj, odbor územního plánování pořídilo v roce 2023 aktualizaci odborného podkladu Aktualizace vymezení center osídlení vyšší a střední kategorie (A-D) na základě dojížďky/vyjížďky ze SLDB 2021 (Körner, Müller a kol., 2023). Tento odborný podklad slouží pro navazující práce MMR v rámci sídelní struktury ČR.

Související odkazy


Průměrné ceny dopravní a technické infrastruktury obcí

Aktualizovaná elektronická verze publikace Průměrné ceny dopravní a technické infrastruktury obcí – Aktualizace 2023 byla zpracována Ústavem územního rozvoje v Brně, za garance Odboru strategií a analýz regionální politiky a politiky bydlení Ministerstva pro místní rozvoj ČR. Je výsledkem řešení úkolu A.4.05/SA Podpora obcí / Průměrné ceny dopravní a technické infrastruktury obcí.

Cílem publikace je usnadnění orientace v oblasti financování infrastruktury včetně veřejné zeleně a souvisejícího zabezpečení finančních prostředků pro nové investice. Publikace je určena především orgánům venkovských obcí, starostům, místním zastupitelům či projektantům. Může napomoci při realizaci obecní infrastruktury, tvorbě projektu či jako studijní pomůcka a je užitečným zdrojem dat pro tuto činnost.

Obsah publikace je zaměřen na široké spektrum problémů od zemních prací, nakládání s pitnou i odpadní vodou, přes zásobování elektrickou energií, zásobování plynem, rozvody veřejného osvětlení, obecního rozhlasu a elektronické komunikace, místní komunikace až po veřejnou zeleň. Obsažné a zároveň přehledné zpracování umožňuje možnost rychlé orientace. V publikaci jsou uvedeny jednotkové ceny prací, jež umožňují sestavení rámcového rozpočtu realizované akce a zároveň mohou být orientačním vodítkem při výběrovém řízení na dodavatele prací.

Podkladem pro zpracování rozpočtových cen byly rozpočtové ukazatele a ceny stavebních prací, které poskytly jednak organizace zaměřené na rozpočtování, projektování a realizaci, jednak ceny, které vychází ze zákona o oceňování majetku a ceníků ÚRS CZ, a.s., Praha.

Hodnotové údaje v publikaci Aktualizace 2023 byly zpracovány v cenové úrovni roku 2023 (bez DPH) a je vhodné je považovat za průměrné a orientační.

Související odkazy


Analýza a návrh podpory OZE v územním plánování

Ministerstvo pro místní rozvoj nechalo zpracovat dokument Analýza a návrh řešení právního ukotvení a podpory obnovitelných zdrojů energie v oblasti územního plánování.

Zpracovatelem materiálu je Ústav státu a práva Akademie věd ČR.

Materiál se zabývá obnovitelnými zdroji energie (OZE) včetně solárních a větrných elektráren, jadernými elektrárnami a systémy pro ukládání energie, a v souvislosti s uvedenými stavbami a zařízeními odpovídá na tyto otázky:

1) Existuje v současných právních předpisech ČR, Evropské unie a vybraných zemí EU definice daného zdroje?

2) Které nejdůležitější povinnosti či omezení existují v současných právních předpisech ČR, Evropské unie a vybraných zemí EU pro plánování a umisťování OZE a systémů pro ukládání energie?

3) V návaznosti na řešení otázek 1 a 2 navrhněte teze právních či legislativních opatření směřujících k podpoře využití OZE v území při současném zachování standardů ochrany životního prostředí a urbanistických a krajinných hodnot primárně v rovině územního plánování.

Materiál vychází z právních předpisů EU a národních právních předpisů České republiky, Německa, Rakouska, Slovenska a Francie. Součástí materiálu jsou rozsáhlé přílohy s citacemi konkrétních ustanovení jednotlivých zahraničních i domácích právních předpisů.

Návrh tezí legislativních úprav obsažený v materiálu vyjadřuje názor zpracovatelského týmu, který se v konkrétních bodech nemusí shodovat s názorem MMR.

Související odkazy


Vymezování zelené infrastruktury v územním plánu

Ministerstvo pro místní rozvoj zveřejňuje k využití v územně plánovací praxi výsledky výzkumného projektu “Vymezování zelené infrastruktury v územně plánovací dokumentaci, zejména v územním plánu, jako nástroj posilování ekosystémových služeb v území.” Řešení projektu probíhalo od června 2019 do března 2023 s podporou dotačního programu TAČR Beta 2. V březnu 2023 Ministerstvo pro místní rozvoj certifikovalo hlavní výstup projektu, Metodiku vymezování zelené infrastruktury v územně plánovací dokumentaci, zejména v územním plánu.

Výzkumný projekt řešilo konsorcium Mendelovy univerzity v Brně, Výzkumného ústavu Silva Taroucy pro krajinu a okrasné zahradnictví, v.v.i., Löw & spol., s.r.o. a Atelieru Fontes, s.r.o., pod vedením doc. Ing. Petra Kučery, Ph.D. ze Zahradnické fakulty Mendelovy univerzity.

Dle zadání projektu řešitelé postupovali v souladu s aktuální legislativou, přiměřeně byla zohledněna také legislativa připravovaná během řešení projektu. Poslední koordinace s novelami vyhlášek č. 500/2006 Sb. a č. 501/2006 Sb. proběhla na podzim 2022, z toho důvodu výstupy obsahují dílčí odchylky v kódech ploch s rozdílným způsobem využití oproti novelám vyhlášek účinným od 1. 1. 2023. Definice zelené infrastruktury formulovaná ve výzkumném projektu byla využita jako podklad pro formulaci definice zelené infrastruktury v zákoně č. 283/2021 Sb.

Výstupy lze použít již nyní při zpracování územního plánu podle zákona č. 183/2006 Sb., a stejně tak v budoucnu při zpracování územního plánu podle zákona č. 283/2021 Sb.

Grafická a datová podoba zelené infrastruktury v územním plánu není zatím standardizována, doporučuje se nicméně využít grafické řešení z výzkumného projektu. Na základě zkušeností s uplatněním grafického řešení podle výzkumného projektu MMR případně přistoupí ke standardizaci zelené infrastruktury v budoucnu.

Výstupy poskytují určité náměty i pro obsah zásad územního rozvoje a regulačního plánu, nebylo však cílem projektu se těmto dokumentacím věnovat podrobně. Předmětem řešení projektu nebyl obsah územního rozvojového plánu.

Výzkumný projekt obsahuje tyto výsledky:

Výsledek č. 1 – Definice zelené infrastruktury a analýza jejího obsahu ve vazbě na poskytování ekosystémových funkcí a služeb.

Výsledek č. 2 – Metodika vymezování zelené infrastruktury v územně plánovací dokumentaci, zejména v územním plánu; součástí jsou také případové studie a příloha s příklady regulativů územního plánu.

Výsledek č. 3 – Návrh řešení zelené infrastruktury v dalších nástrojích územního plánování a v souvisejících oblastech.

Související odkazy


Státní a městští architekti

Autorem publikace je João Bento z Portugalska. Vydána je v české a v anglické verzi.

Publikace byla připravena pro konferenci k politikám architektury a stavební kultury ECAP 2022, pořádanou v rámci českého předsednictví v Radě EU. Jedná se o doplněné a přepracované vydání knihy, která vznikla v rámci estonského předsednictví. Obsahuje následující kapitoly:

1) Úvod
2) Výzkumný přístup a metodologie
3) Teoretický rámec
4) Státní a městští architekti: přehled
5) Vůdčí role v oblasti navrhování na státní úrovni: pět případových studií
6) Vůdčí role v navrhování na lokální úrovni: dvě případové studie
7) Vůdčí role v navrhování prostorů ve srovnávací perspektivě
8) Vliv státních / městských architektů
9) Závěry
10) Doporučení
11) Literatura
12) Příloha

Dokumenty
Související odkazy


Analýza závaznosti a forem vydávání ÚPD v Evropě

Ministerstvo pro místní rozvoj objednalo analýzu závaznosti a forem vydávání územně plánovacích dokumentací ve vybraných evropských státech. Analýza předkládá přehled evropských plánovacích systémů a jejich kontext, mapuje legislativu v zemích EU a přináší přehled kategorií územně plánovacích nástrojů. Součástí materiálu je i analýza využití postupu podobného našemu opatření obecné povahy a smíšených právních aktů ve vybraných zemích. Dokument též obsahuje přehled závaznosti a forem vydávání územně plánovacích dokumentací. Velkou část analýzy tvoří popis situace v 11 zemích, včetně příkladů jejich územně plánovacích dokumentací.

Systém hierarchického uspořádání nástrojů územního plánování v ČR plně odpovídá praxi v Evropě. Územní plán je v Evropě často chápán jako koncepční materiál závazný pro veřejnou správu a tedy soudně nepřezkoumatelný, zatímco pro stavebníky jsou závazné pouze regulační plány. V Německu, v Holandsku, v Belgii a v Itálii není možné požádat o stavební povolení v nezastavěném území, aniž by byl schválený regulační plán. Nicméně i rozhodování podle územních plánů je používáno (Rakousko, Švédsko).

Náš model regulačních plánů je velmi blízký většinovým trendům, ale praktické využití těchto plánů je mnohonásobně menší. Rychlé pokrytí území chybějícími regulačními plány je možné (Maďarsko, Polsko), ale je provázeno značnými problémy.

Novým trendem v některých zemích je využívání smluvního vztahu mezi veřejným a soukromým sektorem, ve kterém se kromě regulativů řeší i otázky časové souvislosti a podílení se na nákladech veřejné infrastruktury.

Forma vydávání územně plánovací dokumentace je v Evropě různá, obvykle dlouhodobě historicky zakotvená. Opatření obecné povahy se používá, ale ne běžně.

Pořizováním územně plánovací dokumentace je v naprosté většině případů pověřen příslušný územně správní celek, nejčastěji obecní stavební úřad. Musí při tom respektovat omezení daná státem a regionem. Oproti ČR jsou však obce v Evropě v naprosté většině výrazně větší. Přenesená působnost při pořizování je v evropském kontextu výjimkou (kromě Bulharska a Litvy).

Proces schvalování územně plánovací dokumentace volenými zastupiteli je shodný v celé Evropě včetně ČR. V každé zemí existují nástroje na zneplatnění nebo omezení platnosti obecní územně plánovací dokumentace, někde může stát přímo zasahovat do územních plánů a měnit je.

Související odkazy